fredag 28 oktober 2011

|Herrar A| Slätafly - FBC Kalmarsund, 8-5

Derbyseger
 
Foto: Tommy Bodling

Slätaflys lagmaskin har haft lite ojämn motorgång. Den har varit en aning svårstartad och effektkurvan relativt slät. Örlogsstaden tyckte efter premiären att man inte var långt ifrån poäng, Lönsboda tyckte man var värda en poäng och Höllviken tyckte att Slätafly var det överlägset sämsta motstånd man hittills mött i division 1. Det säger en del om Slätaflys prestationer hittills. Vinster utan driv på bakhjulen. Förhoppningsvis var första periodpausen i gårdagens match den efterlängtade 1000-mila servicen. Därefter spann nämligen motorn som en katt.

Men det var Kalmarsund som började bäst, faktum är att Slätafly i första perioden var ganska mediokert. Martin Willsund gjorde 0-1 tio minuter in i matchen fint assisterad av Niklas Nordh. Fem minuter senare var rollerna de ombytta och ställningen 0-2. Slätafly förmådde inte skapa många chanser och har hittills bara vunnit en förstaperiod i år. Det var mot Sävsjö, och Slätafly förlorade matchen, så det kanske var ett gott omen. Igår var första perioden en premiss för det rafflande drama som utspelade sig i Kalmar Sporthall, bevittnat av över 1000 personer. Ett drama med lyckligt slut.

Foto: Tommy Bodling

Det enda som fanns på kartan var att stå upp, kämpa och aldrig vika en tum. Bättre spel än i period ett var en nödvändighet och visst började det bra. Ola Carlsson som tidigare i veckan blivit klar för spel efter att ha varit utlånad till norska Greåker satte 1-2 knappt en minut in i andra perioden och till hemmapublikens stora glädje kvitterade Linus Strelert tre minuter senare av bara farten. Tyvärr var glädjen kortvarig. Gamla Slätaflyfavoriten Johan Wittberg kunde göra mål på straff bara någon minut senare, för att halvvägs in i perioden spela fram Charlie Nilsson till 2-4. Men efter den knackiga första perioden hade Slätafly spelat bättre och vågade tro på seger. Johan Ramvall visade prov på två av de viktigaste ingredienserna för ett lyckat derby, vilja och kyla, när han helt sonika bestämde sig för att trycka dit den så viktiga reduceringen till 3-4. Ett rättvist resultat men en helt öppen historia inför den avslutande akten.

Foto: Tommy Bodling

Från och med period nummer tre startade var det bara ett lag på banan som gick för seger. Efter att skickligt avvärjt ett powerplay för Kalmarsund gick Slätafly till attack och efter nio minuter lämnas öppen gata för Jens Milesson som kan springa upp och ohotad stänka upp kvitteringen i krysset. När Mathias Knutsson strax därpå blir utvisad dröjer det inte länge innan Slätafly kan ta ledningen för första gången i matchen, detta genom stekheta Johan Ramvall, assisterad av Linus Strelert. Även 6-4 kommer i powerplay, och igen är det den säkert ganska besvikna Mathias Knutsson som sitter på botbänken.

Rejäl nedförsbacke för hemmalaget och ett blekt Kalmarsund nedtryckta i knät på Victor Johansson under långa stunder är en fröjd för ögat. När Slätafly hade bestämt sig hade inte Kalmarsund styrka att svara. 7-4 med tre och en halv minut kvar att spela var spiken i kistan. Kalmarsund tröstmålar i powerplay innan Linus Strelert fullbordar sitt hattrick och fastställer slutresultatet till 8-5.

Foto: Tommy Bodling

En fantastisk seger som känns i hjärtat. Jag hoppas att Slätafly kan ta tillvara på det momentum som uppstår ur tre pinfärska derbypoäng och härefter hålla samma klass som under våren förra året. Då var hemmamatchen mot Malmö katalysatorn, därefter hade Slätafly den bästa formen av alla bortsett från seriesuveränen Malmö. Precis som förra säsongen har Slätafly i år börjat lite knackigt, motorn har hostat. Att denna matchen spelades redan i sjätte omgången kan vara viktigt för Slätafly och jag ser mycket fram emot fortsättningen av serien, som verkar bli jämnare än någonsin. Det är också mycket skönt att se att de spelare som förväntats kliva fram och göra de avgörande målen nu när Osa inte spelar längre verkligen gör det också. Fantastiskt skön seger.

Mål: Linus Strelert 3, Johan Ramvall 2, Jens Milesson 2, Ola Carlsson
Assist: Martin Magnusson 3, Robin Karlsson 3, Jens Milesson, Linus Strelert

Foto: Tommy Bodling
Alla fantastiska bilder är tagna av Tommy Bodling, och det finns fler bilder från matchen på hans hemsida. Jag kommer också länka till hans hemsida under "Länkar" i bloggmenyn.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vann Flyers?

JM sa...

YESS!! 8-5. Riktigt bra i sista perioden och fantastiska mål. Nu blir det lite Bowmore

Anonym sa...

Något osportsligare lag har jag inte skådat på en innebandyplan. Ni bör skämmas!! Och ni borde lära er publik ett och annat. Synd kan jag tycka när ni nu visar ett bra spel och var det bättre laget.
Men ert uppträdande efter match och er idiotiska publik som är på både ledare och spelare under match tar udden av segern. Väldigt tråkigt att se.

Anonym sa...

Först grattis till segern. Ni var det bättre laget sett över hela matchen. Men fy fan vilket drägg som står bakom kalmarsunds bås och skriker i öronen på ledare och spelare och till och med går på dom handgripligen. Kan säga att det är många som var upprörda över detta och inte glömmer ansiktena på packet

JM sa...

Först vill jag säga att jag inte var där så jag varken såg eller hörde ett smack, sedan att detta är en fanblogg, och vad jag säger är mina personliga åsikter och har inget med Slätafly som lag att göra.

Givetvis är det vansinnigt tråkigt att sådant händer, det hör inte hemma kring en innebandymatch. Men jag tänker inte sitta här och försvara mig, vi vann matchen på plan, vad jag har hört var det dessutom rättvist. Jag kan sedan räkna upp ett antal incidenter där FIBK visat upp en mindre smickrande sida än deras frejdiga anfallsspel, men det tänker jag inte göra för jag inser att ni har en åsikt och jag har en annan så det kommer inte leda till något annat än fler lönlösa diskussioner om vem som har rätt. Det kommer alltid vara hårt och tufft, men också fult och osportsligt när våra lag möts MEN inbilla dig inte att det bara är vi som beter oss illa.

Jag tycker det är väldigt synd att sånt händer, för jag vill inte prata om sånt en dag som idag som idag, jag vill prata om 8 facking 5 och tre riktigt sköna poäng. Jag tänker inte be om ursäkt för det. Det får idioterna själva göra!

Sedan vill jag tacka för att ni inte skrev detta när ni kom hem efter matchen igår, det kunde lätt blivit en aning onyanserat då..

Philip Andersson sa...

Ok sluta lipa för att ni förlorade... Men jag försvara inte beteendet hos vissa personer i publiken, men kom inte och säg att ni är så mycket bättre jag har själv spelat derby och haft ja halva öland skrikandes över vårat bås, men som sagt det försvara inte våran publiks uppträddande tyvärr.. Grattis alla flyers spelare ni var grymma igår!!!!!!

Anonym sa...

Här är ingen som lipar över en förlust, och nää..ingen ölänning har uppfört sig som drägget från Torsås gjorde i lördags. Så är det. Det är inte frågan om åsikter, utan fakta. Hur man uppför sig är en värderingsfråga.

Anonym sa...

Någonstans måste ni dra gränsen för er publik, att bara skylla på att det varit liknande situationer innan är både fegt och frånskjutande. Erkänn istället att ni har ett problem med en klick av er publik. Man beter sig inte på det viset, punkt slut.

Stor eloge till spelarna på planen och den delen av publiken som inte målade ut sin bygd som inavlade idioter.

Anonym sa...

Det var väl det JM sa eller? Det är iaf så jag tolkar, citat: Givetvis är det vansinnigt tråkigt att sådant händer, det hör inte hemma kring en innebandymatch, slut citat. Och jag håller med. Vissa klarar inte av den laddade stämningen och går till överdrift. Tråkigt då det förstör för oss andra. Alkoholförbud nästa derby?