tisdag 10 januari 2012

Osa klar för Örlogsstaden + ( )


Östran 120110

Jonas ”Osa” Carlsson gör comeback i bandyns division 1 södra. Men inte i sitt gamla lag  Slätafly/SK, utan i seriekonkurrenten Örlogsstaden.
– Jag vill hjälpa de tio sista matcherna så att de håller sig kvar i serien. Jag är mycket spelsugen.

Faktum är att ”Osa” var spelklar för sitt nya lag redan innan matchen mellan Örlogsstaden och Slätafly i Torsås i fredags. Men han ville inte spela mot Slätafly.
– Hjärtat är hos Slätafly och efter säsongen är jag åter Slätaflys spelare. Man kan säga att det här är ett lånekontrakt. Kontakten togs när Jonas ”Osa” Carlsson var på plats och såg Örlogsstadens hemmamatch mot FBC Kalmarsund i Karlskrona strax före jul.
– Jag var i staden för att äta julbord och passade på att se matchen. Efteråt kom folk i Örlogsstaden fram och pratade och frågade om jag ville spela för dem. Det var smickrande att de vill ha en gammal gubbe på nästan 42 år, så jag sa att det kunde jag tänka mig om jag fick ett bra kontrakt, eftersom det är resor till och från Karlskrona. Så blev det.

Vill hjälpa
”Osa” hävdar dock med emfas att skälet till övergången är att han vill försöka hjälpa kvar bottenlaget i Örlogsstaden i division 1 för att hålla upp kvaliteten på innebandyn i regionen.
– Det handlar om att det ska vara bra konkurrens inom innebandyn i sydöstra Sverige. Vi behöver många bra klubbar för att hålla intresset uppe. ”Osa” har hållit sig i god form sedan han slutade spela i Slätafly i våras. För även om han slutat spela matcher på elitnivå, har han inte slutat att träna med laget.
– Två gånger i veckan har jag tränat med laget. Vi har haft en generationsväxling och det finns det så många bra spelare i Slätafly att jag inte velat konkurrera med dem. Samtidigt har jag velat hålla mig i form och jag fungerar inte så att jag kan träna på egen hand. Ensamma löprundor är det tråkigaste jag vet.

35 poäng
Lite matcher har det också blivit.
– Jag har spelat med old boys-laget. På sex matcher har det blivit 35 poäng. Någon större oro för att han inte ska hänga med, har således inte den rutinerade bolltrollaren. Tvärtom har han förhoppningar om att kunna göra nytta för Slätafly under sin tid i Örlogsstaden.
– I första hand handlar det om att hjälpa Örlogsstaden. Fast kan man dessutom sätta käppar i hjulen för de andra topplagen, är det ju bra för Slätafly också.

Spelar på lördag
På onsdag ska Carlsson träna med sitt nya lag. På lördag kommer han att vara redo för spel när FBC Engelholm kommer till Karlskrona och Vedeby sporthall.
– Hoppas nu bara att kroppen håller. Den är inte som när man var 20 år längre. Det är lätt att få sträckningar. Lusten att spel är däremot helt och hållet intakt.
– Jag ser fram emot det väldigt mycket. Innebandy är ju det roligaste som finns!

-------------------------------------------------------


En liten överraskning för undertecknad, men ju mer jag tänkt på saken desto lättare är det att förstå. Osa satt där, mätt och belåten efter ett rejält julbord och fick se en svajig match mellan Örlogsstaden och ärkefienden Kalmarsund. Det han fick se sved i både ögon och själ, och eftersom han redan vunnit poängligan i Avveckling Östra och var sugen på en utmaning passade han på att tacka ja när Örlogsstaden bönade och bad. 

Tja, det kanske är vad båda parter behöver. Örlogsstaden behöver en målskytt och innebandy är för Osa vad atmosfären är för biosfären: Totalt nödvändigt för att liv ska existera. Nog tror jag att han har tillräcklig skjuts i ärtpickadollen för att ge många lag lite skrämselhicka och nog höjdes Örlogsstadens chanser till spel i division 1 säsong 12/13 en hel del. 

Många kommer nog undra vad fan det är frågan om, kanske vara lite besvikna att han inte spelar i Slätafly istället. Men, Slätafly ligger tvåa i serien, endast två mål från serieledning utan att Osa spelat en enda nanosekund och eftersom Slätafly redan mött Örlogsstaden två gånger så ser jag ingen anledning till missnöje. Vi har ju framtidens Carlsson i laget, en Carlsson som bara blir bättre och bättre.

Till sist en liten parentes. Jag tål inte taurin, eller, jag blir mongo av det men eftersom det är tentavecka så tyckte jag tydligen att det var en bra idé att häva i mig en "Rockstar Energy - Get mongo or die trying" i lördags. Så när klockan var halv två på natten och jag inte kunde sova gick jag en promenad runt campus. Så jag kollar upp och ser ett pulserande, gult ljus på himmelen som först rörde sig sakta framåt, innan det stannade och försvann tillslut. Svårt att förklara men känslan var ganska bisarr. Dock fick historien en logisk upplösning då det tydligen var Nybrobilen som fortfarande firade derbysegern. Enligt en anonym källa hittades bilen sedermera övergiven Söndag morgon, mitt i balsalen i Jimmy Bubbens château.

Parentes numero zwei: Henry, är visserligen långt ifrån en parentes och jag hade gärna tillägnat ett helt inlägg till hans ära men någon motta får det banne mig vara. Han är helt enkelt näst bäst i världshistorien. DB10 kommer alltid att vara allas överman. Hade han varit Jesus hade han inte gett den blinda mannen från Betsadia synen tillbaka, han hade gett honom ett par inbyggda såna här, med röntgensyn. Han hade inte gått på den galileiska sjön, han hade sprungit på Gudrun Schymans andedräkt. Han hade inte bara botat en massa spetälska, han hade lärt allihop att dansa som Techno Viking i synkop.



Jag tror ni förstår vad jag menar. DB10 är treenigheten, Jesus är hans blindtarm. Men Henry, comeback efter fem år. Mål efter fem tillslag på bollen. Gåshud!

Inga kommentarer: