fredag 21 september 2012

Nedräkningen har börjat. På riktigt

Slätafly och Craftstaden delade på poängen igår och försäsongen är därmed över för denna gången. Hej då försäsong, jag kommer inte sakna dig. Alls.

Lite kort om matchen då? Jag såg inte den och min insidekälla är ungefär lika talför som vanligt, vilket i realiteten betyder att han säger lite mindre än Ser Ilyn Payne i Game of Thrones. Det enda jag fick var citat 3-3 det var sådär slutcitat. Detta medför att jag inte har en aning om matchbilden, men efter en liten flukt på Craftstadens hemsida (som uppdateras och för det mesta bra, vilket är en sällsynt kombination i division 1) så har det klarnat lite. För den som är sugen på att läsa, gör det här, där finns också lite bilder från matchen men jag tror att Herr Bodling skämt bort mig så mycket med grymma bilder att jag tog dom med en axelryckning. 

Målskyttar blev Jens, Ola och Ålen. Grattis för fan!

Återigen så görs det ganska lite mål åt båda håll, totalt under försäsongen har Slätafly gjort 44 mål vilket ger ett snitt på 4,89 mål per match. Förra året låg snittet på 7,09 sett över hela säsongen. Däremot så har Slätafly bara släppt in 28 mål på dessa nio matcher, alltså bara 3,11 mål per match jämfört med de 5,18 snittet låg på förra säsongen.

Vad beror detta på? Har det gnuggats extra på försvarsspel? Fråga inte mig, jag vet inte. 

Men jag vet att jag är jävligt sugen på att säsongen 12/13 ska dra igång, faktiskt så sugen att jag bokat tågbiljetter till Malmö enkom för att hälsa på i Halörhallen den 29/9. Nej, så är det naturligtvis inte. Jag ska göra Malmö osäkert (eller om det var tvärtom) och varför inte göra två flugor på smällen och uppleva guldkusten när man ändå är där? 

Det är alltid en extra nerv i premiärmatchen, ingen vet helt och hållet hur man står sig mot alla andra men i mina ögon är allt annat än tre poäng tjänstefel av Slätafly. Missförstå mig inte, Höllviken är ett lurigt lag och det kommer bli en tuff match, men Slätafly ska vara ett topplag och vad Höllviken själva än tycker så tror inte jag att dom kommer vara det. 

Så, hur tror jag egentligen att serien slutar? Med tanke på mitt ganska dåliga tips förra året...

1. Engelholm
2. Kalmarsund
3. Munka
4. Slätafly
5. Sävsjö
6. Röke
7. Palmstaden
8. Höllviken
9. Carlshamn
10. Örlogsstaden
11. Lönsboda
12. Hovslätt

...så bör jag kanske hålla det för mig själv. Men vafan, jag tippar ändå!

1. Palmstaden
2. Slätafly
3. Munka-Ljungby
4. Landskrona
5. Engelholm
6. Åstorp/Kvidinge
7. Höllviken
8. Sävsjö
9. Malmhaug
10. Lagan
11. Lönsboda
12. Husqvarna (IK)

Och nu vill jag förklara mig lite. Jag tror att det huvudsakligen är tre lag som kommer slåss om seriesegern, och det är Palmstaden, Munka-Ljungby och så vi. Jag hade gärna satt Slätafly överst, men gör inte det främst av två orsaker: 1. Jag är i grunden pessimist och 2. Jag är i grunden en fegis. Att Palmstaden vinner och inte Munka-Ljungby beror på en sak. Henrik Kronholm, seriens överlägset bästa spelare.

Därefter kommer två lag som jag ser lite som outsiders, Landskrona och Engelholm. Båda lagen har tappat tongivande spelare och Engelholm har tappat en hel drös av dom. Jag tänkte först petat ner dom ett snäpp men jag har å andra sidan svårt att räkna bort dom. Det finns trots allt en hel del innebandy kvar och med Vidar bakom sargen så kan allt hända.

Därefter kommer tre lag som antagligen kommer husera i ett slags ingenmansland, lite för långt efter för att fightas i toppen men för bra för att åka ur. Steget mellan dessa lag och Landskrona och Engelholm är dock inte stort så jag skulle inte bli överdrivet förvånad om dessa lag ruskar om i serien lite.

Slutligen har vi bottom-four som består av tre nykomlingar (återigen på grund av feghet) och så Lönsboda (som tappat Mattias Andersson, en spelare som i princip på egen hand säkrade nytt kontrakt förra året). Jag vet ingenting om någon av nykomlingarna så jag gick bara på magkänsla. Jag har hört rykten om att Oskar Eklund inte alls kommer att spela med Malmhaug i år och då ser oddsen för malmöiterna genast lite sämre ut. Men, jag tror hur som helst att detta är de fyra lagen som kommer slåss om placeringen över strecket!

Vad tror ni, kära läsare? Hur kommer serien sluta?

Caol Ila med ett par droppar vatten i och så min nya kärlek:



Nykär och fredagsmys. Kan det bli bättre?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom jag förmodligen hade vunnit ditt tips om det fortsatt så tippar jag här med ;)

1. Slätafly
2. Palmstaden
3. Munka-Ljungby
4. Åstorp/Kvidinge
5. Höllviken
6. Sävsjö
7. Landskrona
8. Engelholm
9. Lagan
10. Lönsboda
11. Husqvarna (IK)
12. Malmhaug

Mvh C.H

JM sa...

Haha, det är rätt! Vi får se om det blir något flyerstips i år, du får hålla utkik :)