måndag 24 september 2012

Inför Höllviken feat. Viktor Larsson

“They sicken of the calm who know the storm.”
This blogginlägg is rated M for Mature. Reader discretion is advised.  

Som en förlängning av flyersbloggens eminenta public service kan jag idag konstatera att det är måndag idag. Igen. Känns som att måndagsfrekvensen har höjts på senaste tiden, fyradagarshelger till trots hinner jag inte med det som ska göras. Men partiella derivator, lineära approximationer och gradienter i n:te dimensionen får vänta lite till. Diskberg ska eroderas, smutstvätt ska saneras och ett blogginlägg ska produceras. I omvänd ordning (spara det bästa till sist heter det ju). Idag är jag ovanligt laddad, det kan bero på att jag krossade båda omtentorna, det kan bero på kakofonin av äcklig 80-tals Grindcore a'la Repulsion och Napalm Death som strömmar ur min klena ljudanläggning men den främsta anledningen är nog seriepremiären på lördag. 

Om jag ska tala i termer som varje innebandyspelare förstår: Om jag hade spelat innebandy, om jag suttit på bänken i två och en trekvarts period, om det stod 5-5 på tavlan, om tränaren sagt till mig; du kör nästa byte, då hade jag sprungit som en dåre ner till duellen i sarghörnan och skickat motståndaren över sargen, fått en femminutersutvisning och spenderat resten av matchen med att på utvisningsbänken ömsom skämmas som fan, ömsom nervöst trampa på ett par imaginära dubbelpedaler. Så laddad är jag. Citatet överst är signerat Dorothy Parker och trots att jag inte har en aning om vem hon var, vad hon gjorde eller vad i helvete hon har på flyersbloggen att göra så har hon ändå slagit huvudet på den poetiska spiken. Visst fan blir vi alla fed up på innebandy emellanåt, men när det nalkas seriepremiär då växer hornen ut, överläppen dras tillbaka och öronen pekar rakt bakåt. Något åt detta hållet:


På grund av denna marginella överladdning så bestämde jag mig för att pulverisera Höllvikens inför-matchen-inlägg. Jag läser utantill:

Seriepremiär för vårt Herrlag i Div 1 Södra

Nu på lördag drar Division 1 Södra igång med vårt duktiga Herrlag. Seriepremiären är på lördag kl 15.00 i Halörhallen (mot Slätafly, av många ansedda som favoriter i serien). Välkomna på innebandyfest!

Och det var det.

Höllviken hamnade på sjunde plats förra året och med det blev dom bästa nykomling. Dom hade också någon snubbe som gjorde rätt mycket poäng men grundat på det jag såg av dom (en match) så var dom ett ganska homogent lag utan någon som stack ut, varken positivt eller negativt. Däremot hade dom dubbelt så många bloggare som Slätafly. Men båda har lagt pennan på hyllan, Badboy-Fritz (tillika Gooner) hade visst hoppat på Jan-Erik Vaara och innebandymagazinet stängde hans blogg, Mr Moser har bara låtit bli att uppdatera (han var ju rätt gammal, men jag tror han lever fortfarande). Det betyder att jag kan skriva lika mycket skit som vanligt och ändå vinna bloggkampen. Tur för mig.

Jag tror att Slätafly kommer äga mest boll, men om Höllviken är sin vana trogen att stöta högt så gäller det att få ner bollen djupt i Höllvikens zon och styra spelet uppifrån istället, minimera risken att åka på snabba kontringar. Jag hoppas att Slätafly visar sin tyngd, smäller på i närkamperna och spelar ut så som man kan göra. Då ska det räcka till tre pinnar.


Innan jag kukar ur helt och hållet (mjo, det är nog redan försent) så tänkte jag ta tempen på Viktor Larsson (fan, vad håller jag på med?)

Goddag Viktor!
Försäsongen är över, jag är taggad som fan, hur taggad är du?
Ja, nu är träningsmatcherna färdigspelade och man märker att det börja hända saker både med en själv och med gruppen, träningsmatcher i all ära men det är nu det riktiga börjar. Så jag personligen är väldigt taggad inför det som komma skall. 


Vad har du att säga om Slätafly försäsongsbravader?

Rent generellt är jag relativt nöjd med våra insatser, vi har ju spelat många matcher men resultaten har varit ok tycker jag. 7 vinster 2 oavgjorda och 1 förlust på 10 känns ok. Sedan finns det givetvis detaljer som ska förbättras men tur är väl det annars hade ju jag varit överflödig. Det som också ska nämnas är att vi gått runt på mycket spelare och alla som spelar visar verkligen att man vill vara med på denna nivå. 


Slätafly har varit täta bakåt i samtliga matcher, undantaget den mot Örlogsstaden. Är försvarsspelet något som det gnuggats extra på?
Ja det är det vi har lagt mycket fokus på, att få ner snittet lite till bakåt om man jämför med förra säsongen, så vist har vi gnuggat extra på det. Också det vi från ledarhåll är mest nöjda med under försäsongen. 

Är det någon spelare som har imponerat extra mycket på dig under försäsongen?
Tycker nya Henrik Bergendorff har kommit in snabbt i vårat sätt att spela, sedan som jag skrev innan så tycker jag att alla verkligen försöker bidra och konkurrensen känns ännu hårdare denna säsong. 


Jag räknar kallt med att Slätafly kommer att tillhöra den absoluta toppen även i år, men vilka lag är det som vi kommer slåss mot om seriesegern?
Det är alltid svårt att tippa en serie, så många parametrar som ska stämma under en så lång tid. Men jag tror absolut att Palmstaden kommer vara med där uppe liksom Munka. Två stabila lag som vet vad som krävs för att vara med i toppen.

Vilka lag åker ur?
Oj nästan ännu värre att hitta vilka tre lag som åker ur, men rent generellt brukar ju nykomlingarna få det tufft. Dock tror jag att Åstorp klarar sig utan detta så övriga nykomlingar tillsammans med Lönnsboda får nog kriga riktigt hårt för att klara sig.

Vilka vinner Slätaflys mål/ass/poäng/utv liga i år?
Har inga gissningar här utan det får våra spelare helt enkelt göra upp om, låter kanske tråkigt med så länge vi vinner våra matcher så spelar det andra mindre roll.

Något annat du vill tillägga?
Ska bli väldigt roligt att komma igång och få spela våra matcher i den nya fantastiskt fina Torsås sporthall, hoppas verkligen publiken kommer och hjälper oss göra den till vår nya borg. Så jag hoppas att vi ses lördag den 6 oktober kl.15.00 när det vankas hemma premiär mot Landskrona. 

Tack för det Viktor, och eftersom du inte svarade på min näst sista fråga tänker jag göra det istället. Ramvall vinner skytteligan, Ålen vinner både assistligan och poängligan och Jens, som ju är sugen på att vinna poängligan i år får rikta in sig på utvisningsligan. Den på försäsongen måste han ju vunnit stort så han är i god form!

Till sist vill jag bara nämna att jag kommer befinna mig på plats i Höllviken på lördag och givetvis blir det någon form av rapportering. Eftersom min dator inte är helt kry så lär det bli via twitter och inte via everysport som jag gjort innan. Så ni som har twitter, följ flyersbloggen, ni som inte har twitter behöver inte oroa er, följ matchen här. Mer om det kommer antagligen närmre första tekning.



Inga kommentarer: