tisdag 11 september 2012

Intervju med Mattias Ewaldsson

Foto: Tommy Bodling
Bilden ovan är så jävla magisk och vid ett tillfälle som detta måste man bara älska att det är kaptensbindeln som är i centrum. Jag tog mig ett snack med vår bildsköne ex-kapten om det både det ena och det andra. Detta är resultatet:

Kommer du ihåg varför du valde att gå till Slätafly, och vad var ditt första intryck?

Innan Flyers spelade jag i CL98.. När den tidigare styrelsen i CL98 tog beslut som jag inte kunde köpa valde jag att söka mig därifrån. Jag tog kontakt med Flyers som tog emot mig med öppna armar. Första intrycket var att det var en väl fungerande och satsande klubb med spelare som inte var rädda för träningsvärk. Passade mig utmärkt…


Vad var det som fick dig att stanna så länge?


Ingen annan förening ville veta av mig… Nä några förfrågningar har jag fått från andra lag genom åren, men jag har trivts väldigt bra i Flyers. Har alltid funnits en enorm glädje både på och utanför planen samtidigt som klubben alltid satsat för att bli så bra som möjligt. Det har helt enkelt aldrig funnits någon anledning att lämna samtidigt som Torsås sporthall blivit hemma på något konstigt sätt.
 

Vilket är ditt bästa respektive sämsta minne från innebandyplanen under Slätaflyåren?


Mitt bästa innebandyminne är tveklöst matchen hemma mot Pixbo i kvalet för att stanna kvar i gamla 1:an. Vi låg under med 9-4 eller något liknande efter första matchen i Göteborg. Vi var fruktansvärt uträknade och ingen förutom vi själva trodde det var möjligt att vända. Knappt vi själva heller kan jag väl tillägga. På matchdagen när Pixbospelarna var på väg mot omklädningsrummet i Torsås sporthall ”klinkade” några väldigt tydligt mot oss med sina champagneflaskor och efter det brann det i ögonen på hela Flyers. Som många vet gjorde en viss Jonas Karlsson eller Osa som han tydligen kallas mål med fyra sekunder kvar och vändningen var ett faktum. Det kom en och annan tår kan jag erkänna när slutsignalen ljöd i den underbara Torsås sporthall. 


Mitt sämsta minne är när de tog bort parketten i sporthallen och ersatte med en plastmatta. Det påverkade mitt skott väldigt mycket… Ena dagen var det fantastiskt bra men sen kom plastmattan och då blev det bara bra.. :)
 
Vad skiljer sig i laget/föreningen nu jämfört med när du kom?


Det har hela tiden funnits en tydlig satsning från föreningens sida. Inom laget skiljer sig framförallt innebandyn som spelas avsevärt från när jag började. Då spelade vi nästan enbart på att backa hem och vänta på motståndarnas misstag för att ställa om och kontra. 

Snabba spelomvändningar är visserligen en av lagets styrkor även idag men dagens Flyers är ett spelande lag med en stark defensiv. När jag tänker efter finns lagets styrkor i samtliga spelmoment. :)


Bästa/sämsta minne utanför innebandyplanen?


Det finns vansinnigt mycket minnen och det är otroligt svårt att säga vilket som är det bästa. Första träningslägret har etsat sig fast lite extra och det kommer jag aldrig att glömma. Vi sov i Borgholms sporthall och mitt i natten när alla med tillräcklig ålder kom hem tvingades juniorerna som låg och sov att göra diverse saker. Inga hemska saker men jobbiga när man ligger och sover. Om de vägrade hälldes frukostfilen i ansiktet. Det var några som vägrade…


Innebandymässigt har jag inga dåliga minnen precis. Det är väl i så fall när vi körde på en älg med bussen som tyvärr fick avlivas. Sen är det självklart väldigt tråkigt när vänner/spelare i laget på olika sätt drabbas av värre skador, sjukdomar och tråkigheter. Man blir en liten familj i laget och det är då man inser att innebandyn trots allt BARA är en sport.


Hur kommer det sig att du blev lagkapten?


När jag började spela i Flyers blev jag och Viktor Larsson (nuvarande tränare) snabbt goda vänner. Nej det hela utvecklades inte till en kärleksrelation om det nu var någon som trodde detta. Men vi har umgåtts mycket under mina år i Flyers. Han har ganska bra koll på mig och mina egenskaper och antar att det fanns en del egenskaper som han ansåg att en lagkapten skulle ha. Min välvilja att hjälpa domaren att döma spelade säkerligen in. När jag hade bindeln runt armen kunde man ju tjata/hjälpa dem ganska mycket mer utan att riskera en utvisning. Sen är jag ju en tjurig vinnarskalle som aldrig ger upp. Det är väl ett krav för att bli lagkapten tror jag…
 
Vilken är din bästa/sämsta match i flyerströjan? Berätta lite om den.

  
Det är väl bäst att börja med det tråkiga och enligt mig har jag nog varit som sämst i derbyn. Jag har ofta taggat upp mig själv lite för mycket innan matcherna. Då har det tyvärr blivit för mycket fokus på tacklingar och ”smälla på” för min del… Men roligare för publiken kanske??? :)


Efter en match tänkte/tänker jag oftast på vad man kunde gjort bättre snarare än det man gjorde bra. Men under mina år i Flyers har jag fått pris som matchens lirare en gång i Torsås sporthall… Ja just det en gång på alla år. Den matchen är givetvis lite speciell. 

Den spelades förrförra säsongen mot palmstaden och jag gjorde två mål under ordinarie tid och  avgjorde sedan 9sek in i sudden. Godbitarna finns på youtube och är väl en match jag är hyffsat nöjd med. Jag var väl i den berömda zonen och lyckades med det mesta… Kan lite blygsamt säga att boxplaymålet är det snyggaste målet i Flyers historia. :)


Du måste sitta på en vansinnig skatt av dumheter som folk i laget sagt eller gjort, något du tycker bloggens läsare ska få ta del av?

Det finns mycket dumma men roliga saker som sagts, exempelvis när spelare skrikit på domaren och påtalat att motståndarlaget har 6 utespelare på plan när de regelrätt tagit ut målvakten.
Sen vet jag inte riktigt vem som sagt det men att en spelare som gjort en dålig passning skriker ”stå där jag passar för h-vete” tycker jag är vansinnigt kul.

Men det absolut roligaste någon har sagt måste vara Jens Milesson antingen förra eller förrförra säsongen. Han och jag spelade ihop under mina tre sista säsonger och vi hade ställt upp i ett uppspel precis som vanligt. Han slår en usel passning vilket gör en motspelare fri som gör mål. När vi kommer ut till bänken lite lagom irriterade, jag för att vi släppt in mål och Jens för att han aldrig fick assist på indianen. 

Jag vänder mig mot Jens och försöker lite lugnt säga att jag tyckte passningen var en smula onödig då jag var fri…

Han kollar på mig och säger högt. ”Du den passningen sätter jag 100 av 100”… 

Det är nog enda gången jag nästan garvat ihjäl mig efter ett insläppt mål…


Vad tror du om laget och lagets chanser i år?


Jag tror laget har goda chanser att avancera. Under försäsongen märker man att det är något på gång. Vinster mot olika typer av lag tyder på en oerhörd styrka och lagledningen bevisar att de gör och har gjort ett fantastiskt bra jobb.

Sen är det samtidigt aldrig lätt att vinna en serie. Det krävs en smula tur samtidigt som grabbarna måste prestera varje match. En halvdan insats mot seriens sämsta lag innebär oftast förlust. 

Men det ser bra ut och jag kan garantera en topp 3 placering. Annars lovar jag att sitta sargvakt en match säsongen efter precis som en känd Tv4 sport profil även gjorde när han sa att Henrik Larsson aldrig skulle göra ett mål i Superligan. Henke petade naturligtvis in en boll i tom kasse men jag vet inte om profilen höll sitt löfte???
 

Något mer?


Avslutar med att tacka mina lagkamrater genom åren men framförallt alla runt innebandyn som gjort och gör det möjligt för oss spelare att spela i Flyers. Det kräver mycket tid och engagemang av folk som aldrig syns i tidningen men som inte kan uppmärksammas och hyllas tillräckligt. Men mitt största tack går till den underbara publik som har stöttat laget i vått och torrt. Ni gör att man känner en oerhörd stolthet att spela i Flyerströjan samtidigt som ni förgyller varje match med er inlevelse och ljudnivå.




Mattias ”Ewald, Messi, Gravesen” Ewaldsson #8
 
 

Inga kommentarer: