söndag 11 december 2011

الكثير من المختلط


Precis som rubriken antyder kommer detta inlägg vara en aning spretigt. Idag spelar Sverige VM-final mot Finland (kl 15.00 på TV4), och Sverige har väl aldrig varit större favoriter till seger någonsin. Hittills har Sverige en målskillnad på 98-3 efter fem spelade matcher, igår blev det en förkrossande seger mot Schweiz i semifinalen med 11-2. Visst är det tråkigt att man under rubriken "Följ Sverige i VM" på innebandy.se redan innan VM började skrev alla matchtider, inklusive finalen. Sverige spelar i en division där man ligger både etta, tvåa och trea, sen kommer ingen, sen kommer Finland, sen kommer ingen, sedan Schweiz och Tjeckien på nedflyttningsplats. Alla andra lag spelar i korpen. Men det är det som är grejen, VM är inte till för Sverige, VM är till för Ryssland, Japan och Holland. Det som är skrämmande är att Sverige fortfarande blir bättre snabbare än dessa lag och om inte detta ändras på sikt kommer vi aldrig att få se en OS-final i innebandy. 

Slätaflys damer spelar också idag, mot Nybro IBK, och vi får hoppas att dom är spelsugna för dom gör sig inte särskilt bra i botten på serien. Dom hör hemma på andra halvan men det är upp till bevis nu, det är seger som gäller. Jag håller tummarna. Ni har väl förresten sett bilderna från matchen mot CL B, om inte, kolla här.

Även P98 spelar idag, och det blir en tuff match mot Sandbäckshult, men seger är ett måste om man inte ska förlora toppkänning. 

Osa har redan vunnit poängligan i Herrar Utveckling (Avveckling)

Härliga tre poäng igår mot Röke, ingen höjdarinsats enligt uppgift men man kan ju inte få mer än tre poäng så.. Det är väl bra. Ramvall och Ålen fortsätter att producera och Simon Lundström gör poäng igen. Förresten Ramvall, vad sa jag om armarna? 

Snart halvtid, men eftersom jag inte har tid nästa vecka filosoferar jag lite nu istället. En poäng bakom serieledande Palmstaden, fyra poäng framför FIBK v.2 i en otroligt jämn toppstrid. Våren kommer bli otroligt spännande, men jag är tveksam till om något av lagen har nått att hämta i Allsvenskan.
Innan säsongen tippade jag följande sluttabell:

Engelholm
Kalmarsund
Munka-Ljungby
Slätafly
Sävsjö
Röke
Palmstaden
Höllviken
Carlshamn
Örlogsstaden
Lönsboda
Hovslätt

Men jag måste säga att jag är mycket nöjd med hur den ser ut nu. Att jag tippade Palmstaden så långt ner kan jag inte förstå idag, det var dumt. Om jag ska revidera den lite nu så tror jag att serien slutar såhär:

Palmstaden
Munka
Slätafly
FBC Engelholm
Sävsjö
FBC Kalmarsund
Höllviken
Carlshamn
Röke
Lönsboda
Örlogsstaden
Hovslätt

Palmstaden är stabilast, gör flest, släpper in minst. Munka har fått Blixt. Slätafly spelar bättre och bättre. Jag gillar inte Engelholm. Sävsjö är för ojämna. Kalmarsund. Höllviken är inte riktigt där än, men till nästa år blir dom farliga. Carlshamn=Henningor. Röke lever farligt. Lönsbodas tråkbandy ska inte löna sig. Hoppas jag har fel Örlogsstaden. Hovslätt är årets nollpoängare?

Förutom toppstriden, där alla sex lag skulle kunna vinna, kommer streckstriden säkert att bli lika jämn i år. Jag tror att det bara är Höllviken och Carlshamn som inte har ett skit att spela för med tre omgångar kvar. Röke, Lönsboda och Örlogsstaden slåss om en plats över strecket, det har Röke gjort förut vilket är till deras fördel. Hovslätt har redan åkt ur. Om Röke vinner mot dom nästa vecka skiljer det nio poäng och det tar Hovslätt aldrig. 

Kommer bli riktigt kul!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul o läsa din "analys" av serien. Bra o intressant läsning. Tror dock inte att munka hamnar så högt upp, ett bra lag i sina bästa stunder men har en tendens att gå ner sig. Men helt klart är dom tunga att möta. Annars håller jag med i din tippning, ska mycket till om inte trelleborgarna ska ta hem serien, Engelholm har inte riktigt levt upp till förväntningarna, likaså Kalmarsund. Flyers verkar väldigt vassa iår o kan nog på allvar utmana Palmstaden om segern om de håller i formen. Sävsjö är luriga men som sagt ojämna. I botten så är Hovslätt för dåliga, Örlogstaden får det tufft men hade varit bra om dom fick vara kvar. Carlshamn spelar upp sig, Höllviken har överraskat många men nu börjar de nog bli sönderlästa. Lönsboda krigar men deras spel räcker nog inte till.

Anonym sa...

Röke glömde jag, ett lag som har fin tradition. Men för att hålla sig kvar krävs en ordentlig uppryckning, bättre resultat mot lagen på nedre halvan.

JM sa...

Kul med en lång kommentar, det uppskattas verkligen. Intressanta synpunkter, vi får väl se hur serien slutar :) Förresten har Sävsjö dessa lag på hemmaplan: Kalmarsund, Slätafly, Palmstaden, Engelholm, Höllviken och Lönsboda. Ett erkänt starkt hemmalag (det är väl bara Munka som vunnit mot dom i Sävsjö) skulle lika gärna kunna vinna alla dom matcherna och då kan dom verkligen bli att räkna med.

Grattis till VM-guldet Sverige