fredag 20 juli 2012

Hej då Kapten!

Foto: Tommy Bodling

Ifall det nu skulle vara så att någon har missat det så är det så att Mattias Evaldsson slutar med innebandyn. För oss med åtminstone en smula koll på vad som händer runt laget kommer det knappast som en överraskning. Det har hängt i luften sedan december då han blev pappa för första gången och vår lagkapten har tagit beslutet att sluta med innebandyn, eller rättare sagt gå ner på halvfart. Han kommer fortfarande vara med på någon träning i veckan för att kunna rycka in och ersätta spelare som är skadade eller av andra anledningar frånvarande.

Foto: Tommy Bodling

Mattias började sin karriär i Nybro och gick via Lindås och CL98 för att sedan hamna i Slätafly säsongen 03/04. Sedan dess har han varit Slätafly troget och har visat ett enormt hjärta för klubben. Från de tidigare säsongerna har jag inte så många minnen kvar (varken från honom eller någon annan) men han har de senaste säsongerna varit en otroligt viktig spelare, inte bara på planen utan också på andra sidan sargen där han varit en stor tillgång och har stor del i den härliga stämning och harmoni som rått i laget. På planen är han en spelare som gillar att göra det lilla extra, på gott och ont. Jag ska ärligt säga att jag många gånger svurit när han genom en indianare friställt motspelare eller när han misslyckats med en dribbling. Men lika många gånger har jag förlåtit honom då han gjort bort spelare efter spelare, med stor pondus screenat bort en spelare när jag redan räknat in ett insläppt mål eller när han skruvat in en boll från halva lågt i bortre. Bilden nedan är tagen efter att Mattias gjort just ett sådant mål mot Höllviken.


Foto: Tommy Bodling

Mattias spelade med små marginaler och har alltid varit sevärd, en frisk fläkt på planen som alltid hade något skönt att säga. Han skapade måhända inte insweepern, men det var han som fulländade den och Torsås kommer aldrig glömma. Jag personligen kommer även sakna hans lust att vinna och det faktum att hans snack med domaren överträffar Henrik Rydströms, fast utan den dryga självgodheten.

Den tillgängliga statistiken är som följer, tyvärr saknas några säsonger men så är det.

Säsong Matcher Mål Ass Poäng Utv. Min
06 07 22 5 3 8 6
07 08 22 10 10 20 2
08 09 22 5 4 9 8
09 10 19 7 6 13 6
10 11 22 11 11 22 10
11 12 22 6 7 13 16
Tot 129 44 41 85 48

Det är dock för hans person och hjärta, inte poängen vi kommer minnas honom. tycker därför det är på sin plats att tillägna en låt till vår Kapten!



Tack för allt Mattias, vi ses i Sporthallen!

Alla lagbloggar värdiga namnet bjuder givetvis på en intervju med en lagkapten som lägger klubban på hyllan, men se, Flyersbloggen är endast en wannabe och eftersom jag saknar mailadress till kaptenen så har jag inte kunnat fråga något alls. Så Mattias, om du läser detta och är sugen, skicka ett mail till flyersbloggen@mail.com så ska vi se vad vi kan göra :)

Inga kommentarer: